Hur ska man som anhörig göra?

Diskussioner och frågor om att vara anhörig till en spelberoende.

Hur ska man som anhörig göra?

Inläggav Lifegoeson » 14 feb 2010 15:48

Hej,

min pojkvän sedan 5 år tbx är spelmissbrukare. Han har gått på akupunktur behandling ett par gånger men ville inte gå på terapi eller någon behandling eller möten.

Vad gör man? Han erkände förut att han har problem, men har nu tagit tbx det helt tvärt. Men jag vet ju att han spelar jag har bevisen svart på vitt. Ska jag konfrontera honom och ställa ultimatum? Eller låta honom inse det själv? Hur handskas man med detta?

MVH lifegoes on
Lifegoeson

Re: Hur ska man som anhörig göra?

Inläggav Tommy S » 15 feb 2010 00:06

Hej
Du måste se upp så att du inte själv blir medberoende :evil:
Ställ krav! utan ärlighet är er relation rutten. Spelberoendet är en djävulsk sjukdom och utan hjälp är vi maktlösa :idea:

Tuff kärlek är mitt råd till dig...ställ krav på honom ...erbjud allt stöd du kan/vill ge om han söker hjälp. Om inte ja min egen resa skulle jag inte vilja vara tyslåten partner till....min fru ställde krav när bubblan sprack bla att hon tog hand om min ekonomi ( den kraschade ), fick fickpengar av henne under många år..men fortsatt har hon full koll på mitt lönekonto.

vi lever ett lyckligt liv idag...en dag i taget.

GE INTE UPP! hjälp finns att få....hoppas han har modet att be om det.
Tillsammans är vi starka, genom att förändra sig själv blir man hel.
Tommy S

Re: Hur ska man som anhörig göra?

Inläggav Mika » 16 feb 2010 23:03

Detta är alltid svårt, men jag tror du ändå måste markera, sen kan bara han ta beslutet att sluta spela och ev. söka hjälp.
För din del, måste du ta ditt beslut och undvika att bli medberoende och försvara hans handlingar.
I värsta fall får du sätta ultimatum och han ta sina konsekvenser även om det innebär att till slut, du måste lämna han.

Inget är lätt i den här sjukdomen, men risken är att du blir medberoende och dras ner i "skiten" som även kommer drabba dig själv på sikt.
Det bästa volre att han sökte hjälp och insåg sin situation vilken även innebär att han skulle släppa taget och lämna över ekonomin på dig, precis som Tommy skrev.

Lycka till.
Mika

Återgå till Allmänt Anhörig forum