Samvetslös

Generella diskussioner kring spelmissbruk och andra spelrelaterade problem

Samvetslös

Inläggav shila » 15 jun 2011 17:33

Ingenting förvånar mig längre. Du har brutit ett löfte igen, spelat och ljugit. Det som får mig att bli frustrerad är att du lånde pengar av mig och jag trodde på dig om att du behövde de till annat. Du borde gå i en moralkurs och lära dig att man inte behandlar någon som man påstår älska som du gör. Hur kan man leva med sig själv när man gång på gång spelar och ljuger för de man älskar. Mitt råd till alla anhöriga till spelberoende personer är att inte tro på dessa samvetslösa människorr. Alla som spelar och ljuger är egoistiska människor som bara tänker på sig själva. Som anhörig mår man SKIT :x
shila

Re: Samvetslös

Inläggav Tommy S » 19 jun 2011 13:33

Spelberoende personer är mycket sjuka människor som ser det som nödvändigt att ljuga...(har egen erfarenhet av just detta) utan stöd och proffshjälp blir det än värre....men Hoppet finns att stenhårt med hjälp av GA s 12 steg program och möten med andra spelberoende skapar förutsättningar till ett helt annat liv. Ingenting är omöjligt har sett " mirakel" av vänner i gemenskapen som idag lever helt andra liv men som livslångt går i självhjälpsgrupper..........en kronisk sjukdom har vi men behandlingsbar :D
Tillsammans är vi starka, genom att förändra sig själv blir man hel.
Tommy S

Inläggav dottern » 20 jun 2011 09:45

men det känns jobbigt när ens mamma t.om ljuger en rakt upp i ansiktet och man vet att den ljuger ser rakt igenom fyfan
hur kan man inte se problemet själv? och framför allt hur kan man säga att man är vuxen bestämmer själv men inte förstå att det faktiskt gör ont och sårar sina nära och kära jag fattar inte det :cry:
dottern

Inläggav shila » 20 jun 2011 14:03

Av ren erfarenhet vet jag att man skall vara hård mot personer med spelberoende och sätta tydliga gränser. Spelar de bort sina pengar så skall man låta de lida och vara utan pengar då men som anhörig vill man ju inte låta personen gå utan mat en hel månad. Spelberoende personer är mycket egoistiska personer och därför skall man ehandla de likadant! Jag är tillsammans med en mycket sjuk kille som har spelat bort miljoner och inte lärt sig en läxa men nu tänker jag sätta stopp för det och går han inte med på det är det slut. Har inte svarat på hans samtal och sms på snart två veckor och kommer inte göra det förrän han söker hjälp och lägger in sig och det är bara för han skull. Han har dödat mina känslor med sina lögner och svek och det här gör jag bara för hans skull. Hoppas att han inser att han gör fel och söker hjälp!
shila

Inläggav månsken » 22 jun 2011 01:34

Du skriver:
"Hur kan man leva med sig själv när man gång på gång spelar och ljuger för de man älskar" Det är ju det man inte kan.

"Alla som spelar och ljuger är egoistiska människor som bara tänker på sig själva" Jag tror att många som spelar är sjuka och sjukdomen gör att de agerar fruktansvärt egoistiskt. Men jag tror inte att en verkligt egoistisk människa blir spelberoende. Jag tror att många med beroendesjukdom vill för mycket, känner för mycket och bryr sig för mycket.

Jag tror inte heller att du har rätt i att man generellt ska vara hård mot människor som har en beroendesjukdom. Sätta gränser: ja, självklart, om det är det du menar med att vara hård. Men det kan man göra utan att försöka förändra och hjälpa, utan att bli bitter och behandla dom egoistiskt som att det är det enda språk som skulle förstå. Om du tycker synd om någon för att han/hon inte har mat... bjud på hemmalagad middag. Eller låt personen söka hjälp på soc. Det finns ingen i Sverige som MÅSTE svälta. På soc. kan personen få speciella kvitton att gå och handla mat för OCH om det går så långt att soc. behöver rycka in kanske de också tar över och sköter personens ekonomi för att undvika fler tillfällen när personen står utan pengar till mat. Låna absolut inte ut pengar till en spelberoende. Om det är något akut som du känner att du vill göra för honom, följ då med och betala själv för honom. Lämna aldrig ut pengar!

Min mamma har varit gift två gånger med alkoholister och hon sa en gång till mig, när jag levde i ett samboförhållande med en alkoholist: Antingen så accepterar du att han är som han är och slutar försöka förändra honom, och om du inte vill eller kan göra det så släpper du taget och går vidare. Det hjälpte mig med att sluta leta efter undangömda whiskeyflaskor och smyga på honom för att komma på honom. Det fick mig att sluta fronta honom. Det tog ytterligare ett tag men jag lyckades bryta mitt medberoende och kunde slutligen att lämna honom.

Fram för allt annat: Du måste vara rädd om dig själv!!! Du måste sluta tänka att du ska sätta stopp för hans beroende. Du måste sluta göra saker för hans skull och börja göra saker för din egen skull. Du har så mycket ilska och besvikelse inom dig för att han har behandlat dig illa men du har inte gjort något fel, du har inte inte varit tillräcklig, det är inte dig det är fel på!! Du får inte börja tvivla på dig själv och du måste sluta försöka förändra honom. Det är bara han som kan hjälpa sig själv. Och om du måste förakta, nedvärdera, kanske till och med hata; försök att hata hans sjukdom, hata inte honom. Det innebär inte att du frånskriver honom ansvar. Han är vuxen och måste ansvara för sig själv! Men det kanske innebär att det blir lättare för dig att hantera dina känslor.

Om du fortfarande vill och orkar finnas där för honom, måste du jobba med ditt medberoende och inte låta hans beroende dra ner dig.

Jag hoppas att du inte har tagit illa vid dig av mitt inlägg. Jag har kanske helt fel i det jag har skrivit, men jag har svarat dig utifrån mina tankar och känslor som en spelberoende som också har svikit sina nära och kära.
månsken

Inläggav shila » 22 jun 2011 19:34

Tack för ditt svar! Jag uppskattar allt ni skriver och det visar ändå att det finns andra som kämpar med det här. Jag tycker att det är oerhört starkt av er som kämpar med spelberoendet och försöker sluta. Ber om ursäkt om jag uttryckte mig fel om att de som är sjuka är egoistiska personer. Ibland blir jag så bitter av att tänka på hur min kille eller numera ex har svikit mig och tar spel före mig. Det är snat om man hatar hans sjukdom blir det lättare att hantera det. Jag kommer själv söka hjälp för jag är helt förstörd av hans spelande och mest av att dölja det för de vi känner. Jag har berättat en del för min mamma och det känns skönt att ha henne som stöd. Som anhörig lider man otroligt mycket just för att man vill förändra fastän man vet att man inte kan göra det. Jag kan inte förändra honom och jag ska försöka förändra det jag kan förändra för mig själv! Söka hjälp och lämna honom.
Tack och lycka till!
shila

Inläggav Tommy S » 24 jun 2011 16:00

Shila du har all rätt att tycka och skriva det du känner !

Tuff kärlek är det ända som kan bidraga till förändringar. Sätter inte familj och anhöriga strama tydliga gränser blir dom om möjligt ännu sjukare än spelaren. ( görs inga förändringar...dra därifrån snarast!!!)

Min beroendesjukdom är vidrig när den blommar och blommar gör den då jag återvänder maktlöst till spel igen ( 7 år sedan sist men kan aldrig känna mig friskskriven ) med självhjälpsgrupper 12 stegsarbete rutiner i vardagen lever jag idag ett värdigt liv = ärligt och i en strävan med en dag i taget ödmjukt mot mina nära och kära.....jag skall inte ljuga om att det är enkelt hela tiden men gör jag "bara" det jag ska så är livet fantastiskt. Livet är idag fullt av hopp !

Att sluta spela är förhållandevis enkelt men att inte börja igen är en kamp för en beroende.......och helt klart omöjligt att klara ensam.
Tillsammans är vi starka, genom att förändra sig själv blir man hel.
Tommy S

Inläggav shila » 25 jun 2011 15:43

Tack för ditt svar Tommy! Dina anhöriga måste vara otroligt stolta över dig! Om min kille hade tagit steget och slutat hade jag varit jätte stolt över honom och lagt allt bakom mig trots att han inte har behandlat mig så väl när han spelat som mest men tyvär så känns det som att han valt spelet ändå trots spelets baksidor....Fortsätt ditt spel spelfritt för man lever bara en gång:-) Tack:-)
shila

Återgå till Spelmissbruk

Not able to open ./cache/data_global.php